måndag 13 april 2015

Är det för att du är lat eller....?

Häromdagen pratade jag med min chef om varför jag vill jobba lite. För att få tid till fritiden, vara med de människor jag tycker om och göra sådant som är kul var anledningar jag nämnde. Men jag är inte säker på att han förstod vad jag pratade om riktigt. Är det för att du är lat eller... Varför?

Kanske är jag lat. Det beror på hur en definierar lat. Själv tycker jag ju inte det. Men jag behöver ju inte jobba mer än jag gör, faktum är att jag skulle kunna jobba ännu mindre. Jag vill jobba lite för att livet är mer än lönearbete, för mig i alla fall. Det finns så otroligt mycket jag vill lära mig och göra. Hantverk och odling t.ex. Jag vill ha en gård tids nog och bli självförsörjande på grönsaker. Jag vill lära mig konservera mat på bra sätt och tillverka saker från grunden. Och jag vill leva långsamt. Jag tycker om när saker får ta tid. Men för att få tid till det måste jag lönearbeta lite. Bara så mycket som är nödvändigt för min familjs behov.

Så hur mycket jobbar jag egentligen? Svaret på det är runt 80 timmar i månaden, och som sagt, det skulle kunna vara mindre om vi inte sparade till vår framtida gård. I framtiden hoppas jag kunna lönearbeta mindre. Jag skulle dock inte påstå att vi lever i självvald enkelhet. Det verkar, som jag har förstått det, vara ett uttryck för människor som väljer att konsumera mindre. Ett svårt val må så vara, i vårt reklamstinna samhälle. Men jag tror inte att livets enkelhet sitter i saker, verken en har få eller många. Jag tror aldrig livet kommer bli enkelt. Och dessutom,vad som är enkelhet rent materielt beror ju helt på den rådande samhällsnormen, som i Sverige innebär en helt sjukt hög materiel standard. Rätta mig gärna om jag har fel om vad självvald enkelhet betyder :)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken oerhört korkad chef (och kränkande) kan jag tycka!
    Tycker att du verkar ha väldigt sunda tankar om vad som faktiskt är viktigt här i livet! :)

    SvaraRadera