tisdag 17 mars 2015

Min farmors sockar

Det var farmor som lärde mig sticka och när hon dog ärvde jag en stickning. Ett par helt vanliga grå raggsockor som blivit liggande i åratal. Jag minns att farmor ville att jag skulle ta över dem när jag som tonåring stickade mycket. Men på den tiden tyckte jag att grå sockor var tråkiga. Jag har för mig att sockorna ursprungligen var till farfar, men de blev för stora så farmor repade upp och sen kom hon inte längre. Hon fick ont i händerna när hon stickade på gamla dar.


Nu, ungefär femton år senare, sitter farmors socka på mina stickor. Men jag är ingen hejare på den gamla vanliga socktekniken med häl med förkortade varv måste jag erkänna. Därför stickar jag från tån med istickad häl efter det här receptet. Tå upp är verkligen en fantastiskt bra teknik tycker jag! Tyvärr är Farmors strumpa för stor för mig så jag måste repa upp den. Har även lagt till ljusgrå häl och tå för att det ska hända lite i strumpan. Originalstrumpan som syns nedan har förstärkt häl-lapp. Det är en teknik jag gärna vill lära mig.


Ett par vanliga, grå strumpor :)

Tå upp på magic-loop!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar