lördag 20 december 2014

Allt jag vill ha i jul är sticktid

Ibland får jag ett så starkt sug att lägga upp en ny stickning, eller två, eller allra helst tre. Känner ni igen den känslan? Det händer oftast när jag är mitt i ett projekt och den där nyförälskade känslan man har i början håller på att försvinna. Då gäller det att bita ihop och hålla huvudet kallt, för jag vet ju sen tidigare att det är så UFO:n skapas. Och just nu har jag ju ett antal som uppehåller sig i ufokorgen och målet är att bli av med dem först. Ändå hopar sig tankar på fler uppifrån och ner koftor i min skalle. En vårkofta kanske? Nej, nu får jag sluta drömma :)
Det går långsamt just nu på stickfronten och därmed även bloggfronten. Min sambo jobbar mycket och bebisen sover lite. Det blir några varv då och då mest. Trots det känns det som koftan växer ganska snabbt. Tack och lov för dubbelt garn och grova stickor annars hade det varit svårt att hänga med!

Här ligger koftan och latar sig i stickkorgen!

Jag var väldigt försiktig med intagningarna i ryggen, tror bara jag minskade fyra eller fem gånger, en maska på varje sida om mönsterpanelen. Minskade även två gånger i sidan, tänkte att det kanske skulle forma sig bättre runt bysten då. Koftan når till min smalaste punkt i midjan nu och det är dags att börja öka lite igen. Efter det blir det några cm vriden resår är tanken. Jag hoppas verkligen att jag hinner sticka ifatt KALen i jul! 


Måste även klämma in lite julklappsstickning. Mönstret heter Fiddlehead Mittens och ska bli julklapp till min mor. Just nu stickar jag innerfoder i dem, sen är de färdiga att slås in och tur är väl det för det börjar bli bråttom nu!


2 kommentarer:

  1. Tjusig kofta och så även vantarna! Jag har alltid massor på gång och det brukar ordna sig förr eller senare ;-))

    http://pysselfarmor.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja! Det gör det ju oftast! Har försökt bli av med ufon hela hösten och är på mållinjen nu dock. ( även om jag tror lappprojektet från när jag var 14 kommer ligga kvar ett tag till!) Efter det, då blir det nya projekt så fort jag känner för det!

      Radera