söndag 10 januari 2016

Lite färdigt

Det var länge sen jag skrev här. Det var inte min intention att vänta så länge men i ärlighetens namn har jag haft mycket att göra. Flytt, bröllop och påbörjade studier men nu är jag här igen!
Stickningen har däremot inte haft någon paus. Det har blivit lite olika småprojekt mest. Och en del misslyckade större grejer med för den delen. Mycket jag stickar just nu blir dåligt på den ena eller andra sättet av någon anledning.

De senaste dagarna blev jag i alla fall klar med två projekt: Nördic knittings mysteriemössa (som jag gjorde ett antal fel på!) och halvvantarna Ginger ifrån boken Finstickat av Helga Isager.



Halvvantarna är jag mycket nöjd med faktiskt, både i garnval, färg och passform. Jag följde mönstret till punkt och pricka. Garnet är Ullcentrums entrådiga och jag använde stickor 3. 


Till mössan använde jag restgarner till mönstret och Tummelisas Waterfront Shetland i mörkgrönt som bottenfärg. Garnet är köpt på Tummelisa i Göteborg förra våren. Ett mycket trevligt garn att sticka flerfärgsstickning med! Har tre nystan kvar efter mössan så vi får se vad det kan bli. På mössan gjorde jag som sagt ett antal fel. Stickade på den på nyårsnatten efter att ha tagit hand om sjukt barn hela dagen så min hjärna var nog inte riktigt med. Jag missade att öka de 54 maskorna direkt efter resåren vilket innebär att jag hade ungefär två rapporter för lite. Det märkte jag inte fören det var dags att börja med minskningarna och då var jag för lat för att repa upp. Resultatet blev bra ändå. Även om mönstret efter minskningarna inte blev så snyggt som på de mössor som gjorts som det var tänkt. Passformen var perfekt innan blockning men växte lite efteråt.  

Att ta kort på sig själv är verkligen inte lätt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar